torsdag den 9. april 2015

Hvordan er det nu egentlig med det 1x10?

Jeg skriver til dig, som måske har læst mit andet indlæg med hardtails. Du har måske indset, at din cykel ikke behøver koste spidsen af en jetjæger. Selvom den gør det, så er det stadig oplagt at læse med på denne tråd.
1x10 er en trend, som startede blandt folket, på grund af Sram udgav en geargruppe som hedder XX1. Navnet stammer fra deres top geargruppe, som hedder XX, og hvor ettallet indikerer, at du kun kører med en klinge foran, frem for 2 klinger i deres XX.


Hvad er det, og hvad gør det godt for?

1x10 er den simple form for gearing. Princippet i sig selv er simpelt, og billigt. De første der har kørt med 1 klinge setup, var folket fra downhill verdenen – de skulle have det simpelt, og fokusere mere på sporet end på hvilket gear de stod i. Man kan ikke gøre så meget forkert, og man kan ikke komme til at strække kæden eller kører det skævt ved et uheld. Du har en klinge foran og en masse gear at vælge mellem på kassetten.  

Fordele:
  • Antallet af dine gear fortæller ikke om spredningen af dine gear 
    • Altså din gear differens
  • Mindre mekanisk besvær
    • Vi alle ved hvor irriterende en forskifter er at justerer!
  • Mindre vedligeholdelse
    • Du har 1 tandhjul foran, og ikke 3, som du næsten skal skille ad for at rengøre.
  • Du sparre vægt
    • Waow, vægten fra en forskifter + 1 eller 2 klinger
  • Du mister ikke dit overblik
    • Det er ikke noget der hedder "at køre kæden skævt" længere, så det er faktisk "bare" at skifte gear, så du kan fokuserer på indgangsvinklen til det næste snvære berm
  • Du har et kabel mindre til din kabelsalat rundt om styret
    • Stilrent - jeg nævner det igen! Folk der kører med 5 kilometer lange kabler uden, at gøre noget ved det, skulle kvæles i dem. Kabelsalat er ikke noget man får serveret på 5-stjernet restaurant .. Faktum.
Her opstår spørgsmål om eventuelle problemer som:
  • ”Jamen producenterne laver kun 11-36 som den største differens, så jeg kan enten ikke køre landevej  i de tunge gear eller køre opad i de lette gear”
    • Der findes løsninger, og ja de er stadig billigere end 1x11 XX1, XO1 eller X1
  • ”Jeg kommer da til at slide mine tænder skæve på kassetten, og slide det mere”
    • Om du kører med 1, 2 eller 3 klinger, så holder din kassette alligevel højst 2500 km, hvis du behandler den pænt, så det er ret irrelevant. Det er mere en skrøne, end hvad det faktisk er værd på sporet. Det med at køre kæden skæv gælder på setup med flere klinger end 1 hvor det også har en betydning for forskifteren. 
Nu kørte jeg med 1 klinge på en All Mountain cykel fra 2012(Og tidligere i 2010 på et mindr epænt setup) – før det var cool. Der indrømmer jeg gerne at jeg er lidt af en Hipster – dog var det med oplæg fra en kammerat, som jeg plejer at spørge om hjælp, når det ikke selv virker for mig – det er lidt unfair at tage æren for noget der ikke var helt min egen idé. Det var før Tyk/Tynd klingerne kom, så man kunne ikke køre uden chainguide – ja, de vejede en smule, men kæft det var sikkert og massivt.



Saint 9sp bagskifter - Fordi jeg kunne - Yderligere, så har den også en del strammere fjeder end en XT fra samme årgang.

Jeg gik og legede med lidt matematik om hvad en 32t svarede til på en 9-speed 11-34t kassette, og det viste sig at virke mere end fint. Ham jeg solgte cykel til kører vidst stadig med det.
I dag ser det dog forskelligt ud fra de forskellige firmaer. Nogen ”laver penge”, hvorimod andre faktisk laver noget hamrende effektivt, som ikke er til at spøge med, og som faktisk heller ikke koster halvdelen af din cykels værdi. Her referer jeg til XX1 standard klingen, da den først udkom. Den havde idéen om tyk/tynd, men samtidig så skulle den ikke samle 20 gram mudder før kæden faldt af.


Narrow/Wide - I/O - Tynd/Tyk - Single Ring

Ja, kald den hvad du vil, så længe vi snakker om det samme. Princippet i tandhjulet er, at den er formet som kæden ser ud. Det vil bl.a. sige at den ikke kommer til at virke med flere klinger, da den ikke har de kanter og former, som det kræver at klingen kan skifte kæden op eller ned.
Hver anden tand er lavet tyk, hvor resten er tynd. Det er en princip som er kendt fra maskinverdenen, og derfor har SRAM ikke kunne patenterer den. Det har bl.a. udløst at flere cykelkomponentfirmaer har kunne lave andre versioner som er bedre eller dårligere end SRAM's egen.


Her har jeg lånt et billede, direkte fra Race Face hjemmeside. Det er deres svar på en single ring, som er lavet på den mest enkelte metode. Den er ens på begge side, og der er ikke så meget pis. Det er svært at vende den forkert, da bolten er forsinket på den ene side, og det fremstår tydeligt at den er tyk og derefter tynd. Den passer til 9/10/11-speed.

”Wow, så jeg piller bare mine 3 klinger af foran og monterer den?!” – ja og nej. Når du går ud og investerer i en klinge til mellem 250-500 kr., så er det pengene værd at have et helt nyt sæt tandhjul, kæde og kassette som du kan slide.

Det er heller ikke lige så sort og hvidt, som du nu tror, hvis du vil have et fedt setup. Beklager hvis du fik lys i øjnene, og regnede med at bruge din XO bagskifter fra 2009 som er slappere end en roadies arme er.
Jeg vil bede jer huske på at jeg kun har præsenteret jer for denne type klinge i dette blogindlæg indtil videre. Der bliver bygget mere på, som jeg nok skal tage stilling til.  

Der kan opstå et problem med klinge selvfølgelig. Der kan bl.a. være det problem at kæden samler mudder og du træde kæden af klingen. Her har der været nogle firmaer inde og lavet nogle bedre løsninger end andre. Jeg ved ikke om folk vælger Race Face med vilje, eller om det bare er den folk har hørt om – det ændrer ikke på det nok er den mest simple, men derimod ikke nødvendigvis den bedste.



Bagskifter

Det er fedt at holde sit nuværende setup, men hvis du har en bagskifter med langt bur, så får du ikke samme rene lyd fra dine gear, eller det lige så ”perfekte” gearskift. Hvis du er i tvivl om hvad jeg mener med langt bur, så er det også kaldt ”long cage” eller ”SGS”, som Shimano bruger som betegnelse. Det "bur" er det som afgår længden mellem dine pullyhjul, som er de 2 tandhjul du har på din bagskifter.
For at få et godt gearskift, så er det vigtigt at høre på hvad producenterne fortæller dig. Mange af jer er blevet forelsket i geargruppen der hedder ZEE fra Shimano. Det er der mange gode grunde til. Den yder bl.a. et hamrende godt gearskift til en fantastisk pris.


36t forklinge til 11-28t kassette fra Shimano ZEE. Det spillede alt for godt! 
Yderligere bemærk 2 ting: 
Styrbånd om mit chainstay til beskyttelse fra kædeslag(Jeg kan godt lave en fin guide)
Min ventil. Den er anodiseret blå og fra FOSS(Jeg skal se om jeg kan lave et review af nogen)

Dog er der visse forbehold man bliver nød til at tage. Såsom at du faktisk ved hvor mange tænder sådan en bagskifter kan tage. Når vi arbejder med en 10-speed kassette af den største slags vi kan få fra Shimano, en 11-36, så skal vi lige sikre os den passer ind over. Sagen er at der findes to versioner af ZEE bagskifteren. En der højst kan tage 28t tandhjul som det største på din kassette, og hvor der findes en freeride version, som kan tage op til 36t. Hvis du har købt en 28t downhill version, så frygt ej! Den kan tunes til 36t, hvis du bruger 30 sekunder på at google.

Det er så nu du klapper blidt i hænderne og griner fordi du spare en masse penge på et 1x10 setup. Du kan jo købe ZEE bagskifter + skiftegrep og SLX kæde + kassette for godt og vel 600-800 kroner. Det har du også alt god grund til, hvis du ikke har behov for en større differens end 11-36t, hvorimod Sram har 10-42t på deres X1, XO1 og XX1 geargruppe. Det er her der er mange XC ryttere og Enduro ryttere som har været rigtigt kritiske for hvordan de kunne få det til at spille. Det har heltiden været et spørgsmål om gear til at køre opad og til at køre nedad, så 2 klinger på kranksættet har været nødvendigt.
Det bringer os videre til næste emne, hvis du endnu ikke er tilfreds med 11-36 kassette!




40/41/42t Extender-/Expander-/Udvidelses Ring

Her er der tale om et ekstra tandhjul som du påfører kassetten, som er enten 40, 41 elle 42t, så du få mulighed for maks differens på 11-42t.
Jamen hov, der er vidst noget galt. Her er det så den garvede cykelnørd lige markerer her
  • Der er ikke plads på kassette body’en til 11 tandhjul
  • Din nye ZEE bagskifter har ikke plads til en 11-42t, da den højst kan gabe over en 36t og kan have en maks differens på 25 tænder.

Vi kan starte med det første problem, som var ”pladsmanglen”. Løsningen til dette problem er, at du fjerner et tandhjul og en spacer ring fra kassetten. Her skal du vælge mellem at fjerne din 15t eller 17t fra kassetten.
Nogen vælger sågar en helt anden løsning, hvor de fjerne begge to tandhjul, og køber en ekstra 16t tandhjul til en kassette i løssalg.   Dette er jo selvfølgelig den anbefalede løsning fra producenterne, og hvis du følger logikken i det, så tror jeg, at det også giver mening for dig. Dog vil jeg tilføje, at jeg ikke gider bruge penge på det, og at det kører fint med en 15t.

Næste problem – der er ikke plads til en 42t i min ZEE bagskifter. Dette er noget der gælder Shimano, og ikke Sram.
Problemet stammer fra placeringen af det øverste pullyhjul på din bagskifter, og så er dit bur ikke er langt til at håndtere en kæde som er så lang at den kan gabe over din kassette hvis den er 11-42t.
Her har OneUp Components været ude som nok de første på markedet med en ”expander ring”, og som samtidig også har lavet et nyt custom bur, som ligner Sram’s XX1 bur på deres bagskifter. Den kaldes ”RAD cage”, hvor der også er en nyere version, som skulle passe til ZEE og Saint bagskiftere – kaldet RADr.


Dette billedet er taget fra OneUp's hjemmeside. På billedet ses 42t expander på en Sram 1071 kassette hvor 15t & 17t er erstattet med 16t. På bagskifteren er der monteret en RADr cage.

Hvis du stadig er i tvivl om hvad den RAD cage gør, så find et billede af en Saint bagskifter med normalt bur, så du kan sammenligne bur. Der er væsentlig forskel.

RAD cage er en løsning på det problem, hvis du har forelsket dig i en Short cage bagskifter fra Shimano. RAD cage’en er selvfølgelig den måde du opnår det bedste gearskift, når du nu anvender en kassette der går udover Shimano’s grænser. Dog findes der andre løsninger.

Hvis du er for nærig, ligesom jeg er, og ikke gider bruge penge på den 16t, hvorfor så også bruge penge på den? Det er ikke nødvendigt i min verden. For at løse det problem bedst muligt, så har jeg monteret en komplet standard medium cage bagskifter for Shimano model SLX. Det skal du i øvrigt også bruge fra Sram , men på dem behøver du ikke en RAD, da Sram i forvejen har løst problemet.

Nu tænker du nok ZEE er en god bagskifter, og jeg vil give dig ret. Jeg har selv kørt downhill med en, og man opnår virkelig et kontant skift, men vidste du at ZEE bare er SLX inden for downhill bagskiftere? Hvis ja - *klap klap* - hvis nej, så skal du ikke være bange, og tænke din cykel er dårlig nu. Jeg har været i udlandet, nok på nogen af de hårdeste vilkår i de franske alper, for at køre Mega Avalanche. Her kom min sølle SLX bagskifter til godt brug, fordi den skifter super kontant, selvom det nok ikke lige var et sødt lille XC spor. Det er bl.a. også derfor jeg har valgt at bruge SLX igen på min nye cykel.

Her ses Close-up billede af min kassette til sammenligning. Bemærk SLX bagskifter Billedet er taget af Anders Mylord


Så for at holde det billigst muligt for dig, og du ikke er kræsen, og du vil have 11-42t, så er en standard SLX med medium cage lige dig. Hvis du er i tvivl om det virker godt nok, så kan du fange mig på et spor med din lynhurtige XC raket, så du kan prøve mine nøjagtigt indstillede gear på enten min Trail hardtail eller Enduro bike! – BEWARE OF 26” WHEELS!
SLX er en undervurderet gruppe, som mange anser for at være discount. Du tænker du fortjener en XT, XTR, XX1 eller XO1, men måske fortjener du kun en ”sølle” Deore. Der er ikke nogen der fortjener det ene eller det andet selvfølgelig, men jeg ser virkelig ingen grund til at være flueknepper. Hvis vi begge kører uprofessionelt, så gør din XT bagskifter nok ikke den største forskel til min SLX... 



Vejledning I Køb

Hvis det endnu ikke står dig sort på hvidt om hvad du vil købe, så kan jeg prøve at hjælpe lidt på vej.

Narrow/Wide Klinge

Hvis du ved lidt om matematik, så kan du faktisk regne den størrelse ud, som du skal bruge. Tag dit ”bedste uphill gear”, og regn ud hvor mange omgange dit baghjul drejer i forhold til din ene pedalarm har drejet 360 grader.
det kunne være din 26t klinge på 2x10 kranksæt, som du vil have til at passe med.

Eksempel
  • Du vil have 1x10 med 11-40t kassette
  • du har 2 klinger på dit nuværende kranksæt som har størrelserne 26t og 40t
  • Du har en 11-34t kassette, some har de forskellige størrelser:
    11-13-15-17-19-21-23-26-30-34
  • Nå du kører opad, så bruger du 26t klingen foran og 30t på kassetten
Så leger vi med lidt simpelt matematik. Klingen foran i tælleren og kassetten i nævneren.


26/30 = 0,8666

Det vil sige, at når du drejer en hel omgang med kranksættet, så drejer dit baghjul 0,8666 omgange.
Dette kan vi nu gange op igen med 40, da du ville have 40t på din kassette, Vi har to konstanter, som er ret faste.
Vi har følgende regnestykke:

40 * 0,8666 = 34,664

Det vil sige at en 34t passer fint til dig, men du har ikke den ekstra sikkerhed, hvis det pludselig bliver for tungt på en lang opkørsel. Derfor vil jeg anbefale dig en 32t eller endda en 30t.
Jeg kører 11-40 med 36t og 11-42 med 34t, men jeg fokuserer heller ikke det store på opkørsler.

Hvilken klinge skal jeg så vælge?

Jeg er forelsket i flere forskellige klinger. Mit bud på en rank liste over hvad jeg ville vælge kommer her:
  1. T-Bolt
    http://t-bolt.dk/
    De laver nogle pæne klinger, men klart det der tæller her er den Mud Clearance de har. Jeg har ikke set andre have så meget som dem. De har lavet udformningen, så det ser virkelig naturligt ud, i forhold til det skidt der skulle sætte sig. Det vil automatik blive skubbet væk.
    PS. De er danske!
  2. Hope Retainer Ring
    http://www.hopetech.com/
    Rigtig pæn CNC fræsning og super fed laser artwork. Bemærk de også har plads til mudder og kædesnask. Hope er mere kendt for deres nav og bremser, men samtidig laver andre fede ting - dog er det mest "kræs for kendere", da det sjælendt kommer som standard på ud-af-kassen-cykler.
  3. Wolf Tooth Components
    http://www.wolftoothcycling.com/
    Simpel, ren og lækker.  Dog meget i stil af Sram's X-Sync. Den er ikke ens på begge sider. Tænderne er en del længere, ligesom Shimano også er begyndt på. Deres uddybninger mellem tænderne er udformet som en halv ellipse.
    Alt sammen i sidste ende er med til, at holde bedre på kæden, samt at forbedre mudclearence.
  4. Works Componentshttp://www.workscomponents.co.uk/
    Sindsyg fed anodisering og rene linjer. Bemærk de har ingen laserindgraveret mærker, så den er praktisk talt helt clean. Perfekt til stealth setups
  5. Superstar Components
    http://www.superstarcomponents.com/en/
    Den er lidt i stil af Hope's. Jeg ved ikke hvem der var først, men det virker! Kanterne på den er ikke lige så pæne, som på Hope's, men jeg har ikke tabt kæden i Danmark på dem. Hvis du tager til udlandet for at tæske dem, så køb nogen du har større tillid til.
    Bemærk prisen af den. I øvrigt laver de også 40t extender ring, så det er 2 fluer med et smæk fra deres hjemmeside.
OBS: Grunden til at jeg ikke har nævnt Absolute Black, er fordi jeg ikke synes der er så pæne på 104 BCD kranksæt - Derimod deres GXP monteret klinger - de er for vilde!


Extender Ring

Her kan man diskuterer lidt frem og tilbage mellem hvilken størrelse man vi have. Jeg ville foreslå dig en 40t, så du kører med 11-40t kassette.
Grundet det er springet fra 36t til 42t virker stort, hvor springet fra 36t til 40t er noget mindre. Min erfaring er at dit skift bliver en del bedre med en 40t, på grund af det mindre skift.

Her går jeg ikke op i den store rankliste, men der findes altså andet end OneUp

Der er konstant udvikling på dette område lige for tiden. Der er firmaer der har er kommet med fulde 11-42 kassetter, Woolftooth med deres bedre link til din bagskifter, som de kalder Goat Link. Der kommer en masse - husk at hold jer opdateret, så vil jeg også prøve at holde dette emne opdateret.


OPDATERING 22/4-2015 - Wolftooth Goatlink

Jeg har været ude at hverve mig et så kaldt "Goatlink" - Som desværre ikke har noget med geder at gøre.


Her kan den ses monteret med en 40t kassette expander fra Hope. Det er det lille led som går fra geardroppet til bagskifteren. Der sad et standard led fra Shimano før, men nu har jeg et link med et billede af en ged.

Idéen er at skubbe det øverste pullyhjul længere frem, så Shimano bagskifteren letter gaber over den store 40t.
Allerede når du monterer den, så kan du se en mærkværdig ændring af din bagskifters justering af B-Skruen, som kan ses nedenfor.


Da jeg monterede den, så blev bagskifteren flyttet meget længere ned, selvom jeg næsten havde justeret B-skruen så langt ind som jeg kunne. Så  det næste jeg skulle gøre var bare at justere b-skruen længere ind igen, og køre gearne igennem.
Umiddelbart havde jeg ikke nogle problemer. Den nye skrue, der følger med på det nye link til droppet, var lang nok osv.
Allerede bare på stuegulvet har jeg kunne mærke en stor ændring i skiftet fra 36t til 40t i forhold til før.
Jeg har endnu ikke prøvet det i hård action, men det skifter perfekt på vej op ad græsplænen, selv med SLX.

Hvorfor skal du have det her?

  1. Fordi du har Shimano bagskifter
  2. Fordi du kører med større end 36t på din Shimano bagskifter
  3. Fordi du ikke gider at købe en OneUp RAD cage
*BEMÆRK: Jeg ved ikke hvordan den reagerer med shortcage bagskiftere.


3 kommentarer:

  1. Hvis jeg mailer et par billeder af mit setup, vil du hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg skal have købt for at kunne køre 1x10 med ekstra stor klinge på bagerste casette?

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvfølgelig, du må også gerne sende mig en besked over min facebook side, hvis det lyster :)
      bassebjerg@gmail.com

      Slet
  2. Hej. Hvis jeg vil ændre mit setup fra 2x10 til 1x10 på min Specialized rockhopper expert 29 https://www.specialized.com/us/en/bikes/mountain/trail/rockhopper/rockhopper-expert-29/106299
    Hvad er muligheden så. Ville gerne ha så lavt gear som mulig i forhold til hvad jeg har nu.

    SvarSlet